ارتباط تایپوگرافیک

آنچه می‌آید نکاتی مورد علاقه از مقالۀ نگاهی به زمینه‌های ارتباطی و اجتماعی تایپوگرافی امروز نوشتۀ مریم کهوند در شصت‌وهشتمین شمارهٔ نشریۀ حرفه: هنرمند است. خلاصه و چکیده نیست. ستونی از نقل‌قول‌هاست که به‌گمانم این‌طور پَر کندن و پراکندش خالی از لطف نیست‌. نقل‌قول‌ها یکسره نه سرراست که بخشی به‌مقتضای اینجا به‌مضمون و دستکاری‌شده‌اند. بیشتر موارد، نقل‌قول نویسنده از صاحب‌نظران قلمرو تایپوگرافی‌ست که اینجا نام آن صاحبان حذف شده.

🔹تایپوگرافی تأکید بر محتوا با استفاده از خصوصیات بصری حروف است.

🔹 تایپ امروزی قلمروی وسیع‌تر از خط و زبان نوشتاری‌ست و انواع نمادها و علائم و آیکون‌ها را در بر می‌گیرد.

🔹ارتباط تایپوگرافیک، فراتر از ارتباط دیداری ساده است.

🔹تایپوگرافی ما را تا لحظۀ کشف و ادارک همراهی می‌کند و گاه پس از آن هم به تصاویر ذهنی‌مان تبدیل می‌شود.

🔹 تعاریفی از تایپوگرافی که فناوری در آن نقش مهمی ایفا می‌کند تاریخ مصرف دارند و برای همیشه معتبر و کارآمد نیستند.

🔹 تایپوگرافی بازنمود بصری و انتزاعی اطلاعات متن است.

🔹 محتوای دیداری نوشتار عامل پیوند دهندۀ تجربۀ تاریخی کاتبان، خوشنویسان، حروف‌چینان و تایپ‌دیزاینرهاست.

🔹 تایپوگرافی ابزاری برای شکل‌دادن به محتوا و زبان‌بخشیدن به بدنۀ فیزیکی متن است.

🔹 جوهرۀ تایپوگرافی در ترکیب و قرار دادن حروف نوشتاری در سبک‌و سیاقی‌ست که خواندنی باشد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

🔹 تعریف نگارندهٔ مقاله با فاکتور گرفتن نقش لغوی و تاریخی واژۀ تایپ در تایپوگرافی:

سلسله کوشش‌های حرفه‌ای و هنری دیزاین که حروف تایپی و غیرتایپی و نوشتار در آن نقش چشمگیری در شکل‌گیری و پیشبرد ارتباط دیداری ایفا کند.

به‌عبارتی دیکر:

هر اثر گرافیک‌دیزاین که توسعه و ساماندهی‌نوشتار در آن با هدف چیرگی ارتباط از طریق خواندن نوشتار و وجه تصوری آن انجام می‌گیرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

🔹 وجه دیداری تایپوگرافی ویژگی‌هایی زیبایی‌شناختی دارد و وجه محتوایی آن ویژگی‌هایی ارتباطی.

🔹تایپوگرافی چیزی بیش از رساندن صرف پیام نوشتاری است.

🔹 بیشترین تأثیر تایپوگرافی لحن وقدرتی‌ست که به نوشتار می‌دهد. آهنگی که تایپوگرافی به نوشتار می‌بخشد گاه در همکاری با پیام و معنای مدنظر متن، صدای نوشتار را تقویت می‌کند و گاه برعکس، ارتباط را در مسیری وارونه و گمراه‌کننده پیش می‌برد.

🔹 خواننده (بینندۀ فعال تایپوگرافی) در فرآیند دیدن تأثیرات حسی حاصل از ویژگی‌های نوشتار را با تجربه‌های دیگر خود در می‌آمیزد و معنا یا معانی تازه‌تری را شکل می‌دهد.

🔹 تایپوگرافی کنش هدفمند در خدمت نمایش و بازنمود دقیق‌تری از محتوای نوشتار است.

🔹تایپوگرافی نقشی متقاعدکننده در تأثیرگذاری بر مخاطبان دارد.

نشانی دسترسی به فایل کامل مقاله:

نگاهی به زمینه‌های ارتباطی و اجتماعی تایپوگرافی امروز / مریم کهوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *